У првој години, након освајања титуле Европске престонице културе, Фонадација „Нови Сад 2021“ фокусирала се на партиципативност грађана и грађанки, односно њихово активно учешће у процесу доношења одлука и грађења културе дијалога. Пројектом „Урбани џепови“ иницирано је мапирање и активирање креативних и културних потенцијала различитих крајева града, као и анкетирање суграђана. Циљ анкетирања јесте да се грађани и грађанке изјасне по питању уређења кварта у ком живе, a дугорочни циљ пројекта јесте унапређење културног и друштвеног живота у месним заједницама Града Новог Сада кроз уређење јавних простора.
Како би се активности ускладиле са потребама локалних заједница и локалним контекстом, али и како би се обезбедила одрживост реализованих активности, приоритет у свим фазама пројекта је активно учешће грађана и грађанки. У процесу уређења малих јавних простора у четири месне заједнице, што је први корак у 2017. години, спроведено је анкетирање у месним заједницама како би се идентификовали јавни простори, али и садржаји који су потребни, по мишљењу становника одређених делова града. Осим анкетног испитивања, грађани могу учествовати и у изради предлога за уређење јавних простора, кроз фокус-групе на којима ће суграђани дискутовати о потребама и могућностима уређења јавних простора, али и гласати за најбоље решење.
У процесу избора јавних простора консултовани су и представници и представнице Савета месних заједница путем упитника и интервјуа који су спроведени у јуну 2017. Анектирање је спроведено у периоду од 15 дана током јула 2017. у укупно 7 месних заједница – Детелинара, Јужни Телеп, Ковиљ, Сремска Каменица, Подбара, Банатић – Омладински покрет и Сателит, на изабраним прометним локацијама, а уз подршку Идеа маркета. У том смислу коришћен је пригодни узорак за добијање оквирне процене; не спада у истраживачке методе засноване на вероватноћи и користи се онда када је потребно доћи до што већег броја одговора. Осим пригодног узорка – односно анкетирања оних грађана и грађанки који су се нашли на одређеним локацијама, грађани и грађанке су били обавештавани о времену анкетирања путем друштвених мрежа.
У четири месне заједница (МЗ) анкетирано је укупно 895 грађана и грађанки, од тога 47,5% мушкараца и 52,5% жена. Највећи проценат анкетираних је чуо за пројекат Нови Сад 2021 – Европска престоница културе – 85,2%, од чега 15,8% није сигурно о чему се тачно ради. Укупно 14,8% грађана и грађанки није чуло за пројекат. Очекивања грађана су највећим делом везана управо за уређење града, али и за повећан број културних манифестација и афирмацију културних и уметничких садржаја. Становници удаљенији од центра града проводе више слободног времена у крају у ком живе – највише у Ковиљу и Сремској Каменици. Овај податак указује на потребу за децентрализацијом културних садржаја како би били доступнији у различитим деловима града, а посебно приградским насељима – што је управо и суштински легат Фондације Нови Сад 2021 – Европска престоница културе у наредних пет година.