Претрага
Close this search box.
Претрага
Close this search box.
померање године титуле

Објављено:

20/03/2018
ОДГОВОР Фондације на текст BIRN-а
20/03/2018

Гласила која су креирала и пренела нетачне написе о раду Фондације „Нови Сад 2021“ 8.3. и 9.3.2018. : Јавно, Истиномер, Бета, Нови магазин, Аутономија и Крстарица, до данашњег дана нису објавила одговор Фондације на својим порталима, иако их на то обавезује Закон о јавном информисању и медијима. Како смо грађанима дужни одговор поводом ових дешавања, заинтересовани га могу прочитати у наставку. 

 

Фондација „Нови Сад 2021“ на писање BIRN-а: Култура је истина, а не увреда и обмана

Поводом низа нетачних и непотпуних информација које је невладина организација „BIRN“ објавила у тексту под тенденциозним насловом „Нови Сад 2021: Приватна престоница културе“ (који је већ сам по себи једна увредљива и негативна квалификација) Фондација „Нови Сад 2021″, жели да упозна јавност са тачним и потпуним информацијама. У спорном , неистинитом тексту критикован је целокупан рад Фондације „Нови Сад 2021’’, са јасном намером да се исти обезвреди и јавности представи на крајње неистинит начин.

 

BIRN изнео нетачне финансијске податке

Једна од нетачних и непотпуних информација везана је за рад Фондације у области финансија. Најдугорочнији и најзначајњи ЕУ пројекат у култури, Европска престоница културе, је титула која је свим градовима који су је понели, донела многобројне бенефите и престиж. Само у финансијској рачуници, на уложен 1 евро, градовима се враћало и до 15 евра. Зато је и Нови Сад, уз подршку грађана, одлучио да инвестира у своју будућност.

Ово BIRN не разуме или не жели да разуме, па истиче нешто што је већ одавно познато: да – доминирају буџетска средства јер на томе инсистира и Европка комисија, која је то и званично сугерисала после уласка у финале Новог Сада за титулу ЕПК.

BIRN је погрешно навео укупне инвестиционе суме са којима се Нови Сад представио и победио у Бриселу. Што је још чудније, сви ти подаци не само да су наведени у победничкој апликацији и доступни јавности на сајту Фондације, већ су презентовани у другим медијима дуже од годину дана. Наиме није тачно да је буџет пројекта увећан за 100 пута. Буџет пројекта је потпуно исти као у Апликационој књизи, што потврђује и Одлука о финансирању пројекта (Службени гласник града Новог Сада бр.77/2016).

У низу нетачних навођења финансијских података изнети су непотпуни и тенденциозни подаци у графикону „Европска престоница културе коштала је грађане Новог Сада преко 400.000 евра у периоду 2011- 2016’’. То су биле претходне, неуспешне активности на освајању титуле, и то тима који је водио контраверзни Андреј Фајгељ, под чијим вођством је кандидатура Новог Сада замрла, и самим тим нису везани за рад Фондације „Нови Сад 2021 – Европска престоница културе“ која је основана 5. Јануара 2017. године, а која је у центру критика BIRN-а.

 

BIRN оспорава улогу Exit-a који је за Нови Сад изборио титулу Европске престонице културе

Управо у тренутку када је кандидатура Новог Сада за Европску престоницу културе практично угашена, градоначелник Новог Сада позива Еxit да помогне и оживи кандидатуру, имајући у виду њихово успешно вођење кандидатуре за Омладинску престоницу Европе. И управо је Еxit, у наизглед изгубљеној утакмици, ставио на располагање све своје ресурсе и људе да поведу кандидатуру, а на чело тог тима истакнуо управо Немању Миленковића, под чијим вођством је ова титула непуних годину дана касније и освојена!

Аутор текста, открива и да је садашњи директор Фондације „Нови Сад 2021’’ Немања Миленковић био део тима Еxit-а, што је у јавности савршетно добро познато. У тексту се наводи и као неко сензационално откриће да се све Еxit фирме налазе на истој адреси, притом погрешно наведеној у тексту, и да све у имену носе исту реч – Еxit. Уместо да то буде потврда транспарентности и јавности рада, долази до крајње замене теза и ауторка то представља као истраживачко новинарство, по истом принципу као што је открила да је Миленковић радио у Еxit-у (иако то целокупна јавност у Новом Саду зна итекако добро, јер је Миленковић и пре освајања титуле, Еxit годинама уназад успешно представљао у јавности и медијима).

После освајања титуле, превасходно због обима нових обавеза и задужења које га чекају, Миленковић напушта Еxit и почиње да ради пуно радно време на пројекту дугом пет година. Након што је помогао да се титула освоји уз своје знање, контакте и укупне људске ресурсе, Еxit се легитимно и крајње јавно и транспаретно јавља на тендер који за циљ има ангажман на промоцији Новог Сада у целом свету и привлачењу што већег броја туриста у Нови Сад.

И после две деценије констатних успеха – остварених милиона ноћења страних и домаћих туриста у Новом Саду, небројених признања од највећих светских медија и огромног доприноса у промоцији града Новог Сада и Србије, широм региона, Европе и целе планете – аутору текста из НВО „BIRN“ је чудно и необично да је управо Еxit испунио све услове као најбоља организација за тражени задатак?! Чак и након што је контактирала друге понуђаче на истом тендеру, који су такође потврдили да је Еxit заиста најкомплетније решење с обзиром на дводеценијско искуство и контакте у сваком делу света, и поред тога што је Еxit одиграо кључну улогу у освајању титуле европске престонице за свој град и тај успех додао на листу других титула које је донео Новом Саду, ауторка текста и даље налази за сходно да дискредитује крајње транспарентан и законски избор понуђача, што у спорном тексту потврђује и Немања Ненадић, из организације „Транспарентност Србија“.

Иако се у сваком тренутку може видети на више јавних адреса на Интернету, желимо јавности додатно да појаснимо ову јавну набавку. Она је подељена у више већих делова. Први се односи на промоцију укупно 24 догађаја (које је тражила Фондација „Нови Сад 2021’’), а за исти износ од Еxit -а добила промоцију више од 100 догађаја!

Други део је намењен за промотивне активности Европске престонице културе у земљи, а трећи у иностранству, како у земљама региона, тако и на одабраним тржиштима широм света. Пун извештај о реализованој набавци стићи ће у за то предвиђеном року, након што истекне период тражене активности, али већ сада је јасно да су послови реализовани од стране Еxit-а урађени веома успешно и са јасно проверљивим резултатима – изразитим повећањем броја туриста у Новом Саду, и оно што је најважније – далеко испод тржишних цена!

Управо овде долазимо и до можда највећег парадокса текста BIRN-а, који прво оптужује како је за поменуту набавку издвојена превелика сума, да би касније контрадикторно у истом тексту, независни стручњаци контактирани за изјаву, навели да је потребна далеко већа сума да би се наведене активости реализовале.

Занимљиво је и да је једна од ретких истинитих тврдњи у спортном тексту процена контактираног маркетиншког стручњака да оглас у британском листу „Daily Mail“ кошта преко 35000 фунти. Међутим, Еxit је користећи своје медијске везе у иностранству, изграђене током дводеценијског успешног рада, исти оглас успео да резервише за десетоструко мањи износ, односно за мање од 4000 фунти. То је само још једна у низу потврда Фондацији „Нови Сад 2021″, да се на јавни конкурс јавила најквалификованија организација за тражени посао. Целокупан извештај промоције ће потпуно транспарентно бити предочен јавности која ће имати прилику да види веома мерљив успех наведеног рада.

 

Промена у приступу донела мерљиву добит за градски буџет

Овакав приступ промоцији активности Фондације у претходних годину дана, колико организује новогодишње дочеке са акцентом на савременој култури, а не јефтиној забави и шунду, Новом Саду је довео 195.054 туриста и направио пораст од 11.8% у 2017. години, а број страних гостију увећан је за 12.5% који су у структури укупног броја ноћења учествовали са 66%. У јануару 2018. године остварено је укупно 22,6% више ноћења у односу на јануар претходне године, од чега је број страних гостију увећан за чак 17% у односу на 2017. годину.

Ово је резултат два новогодишња дочека када је Фондација била задужена за креирање уметничког концепта и програмског садржаја, али не и за организацију, како нетачно у спорном тексту наводи „Balkan Investigative Reporting Network – BIRN“. Нови концепт, са 150 извођача унутар 48 уметничких програма на исто толико локација, похваљен је у целом региону и препознат као иновација у приступу, док само „BIRN“ оцењује ’’да се нису ни по чему разликовали од других у Србији’’?!

 

Програм се мери квалитетом и разноврсношћу

Аутор текста даље, даје оцену да су то била два „најважнија културна дешавања“ у организацији Фондације „Нови Сад 2021″, очигледно вреднујући културу кроз број посетилаца. Фондација их не сматра најважнијим, већ културне догађаје разврстава по садржају, квалитету, разноликости и иновативном приступу који задовољава потребе наших суграђана, али и критеријуме Панела екперата Европске Комисије. За Фондацију су подједнако битни и започети пројекти размене уметника ради афирмације и стицања искуства, Платформа ПУЛС: Синергија – представљање театара на мањинским језицима, Међународна конференција мањинских медија и едукација новинара мањинских редакција; „КАТ“ конференција усмерена ка развоју феминизма, организација волонтерске мреже у Новом Саду, „НЕО“ – некласичан пројекат представљања класичне музике, те многи други који чине тек мали проценат од укупног броја пројеката који ће се реализовати током 2021. године.

 

Европска комисија је похвалила и подржала рад Фондације

Све ове напоре препознала је и Европска Комисија, која је јавно похвалила рад Фондације „Нови Сад 2021″, што је пренела и већина медија у новембру 2017. године. Констатацијом да је Панел независних експерата критиковао рад Фондације, „BIRN“ је нетачно интерпретирао рад Фондације, али и мишљење самих панелиста.

Да подсетимо и појаснимо: не постоје критике панелиста ЕУ комисије, већ њихове смернице и упутства за даљи развој и рад свих европских престоница културе, па и Новог Сада. На основу њих је, после уласка у финале, наш град освојио ову престижну титулу. Чак и после тога, панелисти су упутили 60 препорука у октобру 2016. године, да би се годину дана касније број препорука свео на само 12. Тиме је рад Фондације „Нови Сад 2021’’ и оцењен као успешан.

 

Неоспоран кредибилитет уметничког директора

Покушај дискредитовања имена и дела уметничког директора Јована Тркуље којег је изнедрила независна културна сцена Новог Сада и који је признат широм Европе, почива опет на личним оценама. Панелисти су поздравили избор програмског и уметничког диреткора који је именован 1. октобра 2017. године, и упутили препоруку и молбу да им се до краја марта 2018. достави даља разрада уметничког концепта, што ће Фондација „Нови Сад 2021’’ и учинити.

 

BIRN извртањем чињеница оспорио путовања челника Фондације

Аутор је у тексту оспорио и потрошене износе за путовања, иако се највећи део њих односи на претходни тим који је водио кандидатуру под вођством Андреја Фајгеља, а не на Фондацију „Нови Сад 2021’’. Када је садашњи директор Фондације преузео процес кандидатуре у октобру 2015. године, у тих годину дана колико је имао времена да кандидатуру врати из мртвих, само једном је путовао – и то у Брисел одакле је Новом Саду донео титулу Европске престонице културе! Већ тада, као индиректна последица победе, реализовано је улагање владе Републике Србије у реконструкцију подграђа Петроварадинске тврђаве у вредности од 100 милиона динара. Једна година рада тима под вођством Немање Миленковића, кроз минимална улагања у односу на било коју другу ЕПК у процесу кандидатутре, донела је улагање у Нови Сад које град не памти годинама у назад.

 

Рад Фондације ће увек бити јаван и потпуно транспарентан

Фондација ће и у наредном периоду, као и до сада, јавности презентовати само тачне и истините податке, који ће увек бити доступни свим грађанима Новог Сада и другим заинтересованим лицима. Због свих неистина које је изнела невладина организација „BIRN – Балканска мрежа за истраживачко извештавање“ правни тим Фондације „Нови Сад 2021’’ ће размотрити покретање судских поступака и тражење одштете за неистинит, злонамеран и тенденциозан текст који је нанео тешку повреду угледа низа личности и институција.

 

Фондација „Нови Сад 2021“ на писање BIRN-а: Култура је истина, а не увреда и обмана

Тагови:

Повезане вести >

Vreme i vaseljena – izložba o vremenu

Time and Universe – Exhibition About Time

Izložba „Vreme i vaseljena – izložba o vremenu” povešće nas na putovanje od tame do svetlosti, od haosa do kosmosa, okvirena pričom o srpskom naučniku Milutinu Milankoviću kroz prizmu umetnosti.
Autor vizuelno-umetničkog dela postavke je Dušan Jovović, koji je ujedno i autor prestižnih multimedijalnih i interaktivnih izložbi koje su imale međunarodni odjek. Autor narativa je prof. dr Aleksandar Petrović, izuzetan poznavalac života i dela Milutina Milankovića, kojim se bavi preko 50 godina.

Džimi Tenor

Jimi Tenor

Finski muzičar i kompozitor Džimi Tenor prisutan je dugi niz godina na muzičkoj sceni. Prvi album objavio je 1988. godine sa bendom Jimi Tenor & His Shamans, da bi solo karijeru otpočeo 1994. albumom Sähkömies. Nastup ovog muzičkog vizionara, koji na autentičan način spaja džez sa drugim umetničkim žanrovima, gledaćemo u okviru Dočeka 2022. godine.

Karminjo

Carminho

Jedna od najboljih portugalskih pevačica dolazi u Evropsku prestonicu kulture početkom 2022. godine! Nova kraljica fado muzike Karminjo potiče iz muzičke porodice i svojim radom spaja tradicionalni i savremeni fado, ali se bavi i drugim žanrovima, kao što je brazilska muzika.

Кармињо

Carminho

Једна од најбољих португалских певачица долази у Европску престоницу културе почетком 2022. године! Нова краљица фадо музике Кармињо потиче из музичке породице и својим радом спаја традиционални и савремени фадо, али се бави и другим жанровима, као што је бразилска музика.

Џими Тенор

Jimi Tenor

Фински музичар и композитор Џими Тенор присутан је дуги низ година на музичкој сцени. Први албум објавио је 1988. године са бендом Jimi Tenor & His Shamans, да би соло каријеру отпочео 1994. албумом Sähkömies. Наступ овог музичког визионара, који на аутентичан начин спаја џез са другим уметничким жанровима, гледаћемо у оквиру Дочека 2022. године.

Време и васељена – изложба о времену

Time and Universe – Exhibition About Time

Изложба „Време и васељена – изложба о времену” повешће нас на путовање од таме до светлости, од хаоса до космоса, оквирена причом о српском научнику Милутину Миланковићу кроз призму уметности.
Аутор визуелно-уметничког дела поставке је Душан Јововић, који је уједно и аутор престижних мултимедијалних и интерактивних изложби које су имале међународни одјек. Аутор наратива је проф. др Александар Петровић, изузетан познавалац живота и дела Милутина Миланковића, којим се бави преко 50 година.