Пројекат који истражује појам дистопије кроз призму простора, објеката и материјала, користећи се дистопијама описаним у романима и филмовима 20. и 21. века, биће представљен кроз изложбу „Просторна одисеја: Дестинација дистопија”, уметнице Милице Денковић, коју ће публика моћи да погледа данас, онлајн, путем Фејсбук странице Културних станица од 19 сати.
На изложби ће публика имати прилику да види десет микро-сцена у које су унесени предмети из свакодневне употребе са или без неких интервенција у комбинацији са различитим материјалима од плексигласа до стиропора, а које користе површину постамента на који су стављени, да испричају одређену причу.
„Неки од предмета који се могу наћи на поставци су кухињско сито, велики зипов упаљач, инjекције, заштитне рукавице, анатомска лутка за цртање, црне свеске, батеријска лампа и батерије, стона лампа, књиге, киндл, пасош, епрувете, кутије за лекове, заштитне наочаре… Овако набројане ствари заиста не значе ништа, док их не уведемо у односе на малим сценама са другим објектима и матерјалима и поставимо у везу са штампаним текстом или сликом и додатним текстом који му даје контекст“, објашњава уметница.
Милица Денковић каже да је идеја изложбе настала је током пандемије и размишљања о материјалима које сви свакодневно користимо.
„Изложба као увод користи плексиглас који се појављује и у једном делу поставки – то је сад неизоставни материјал за израду разних врста дистанцера које имамо прилике да видимо у банкама, продавницама и таксијима. Плексиглас користим двојако као сценографски и драматуршки елемент, где представља ограде или зидове, а симболиште дистанцу и изолованост, али и могућност да будемо посматрани, јер нас зидови не штите од погледа, ако то нека сцена захтева”, додаје Милица.
У физичком смислу, изложба користи дистанцу од један и по метар између постамената као препоручену дистанцу између људи. Кореографски је немогуће искусити изложбу, пошто је изложба дигитална, али уметница каже да јој овакав, алтернативни вид презентовања дела не представља препреку, већ нову могућност за даље идеје.
„Актуелна друштвена ситуација, у овом конкретном случају, утиче на уметност, диктирајући јој модел презентације публици, у дигиталном облику. Мислим да је то неки смер у којем ћу на даље да размишљам у вези са презентацијом мојих радова, неко промишљање спајања физичке поставке и дигиталне презентације или начина на који се може представити уметнички рад само у дигиталном окружењу“, каже Милица Денковић.
За уметницу, чија се пракса заснива на истраживању феномена простора, од физичког до имагинарног, дистопија као тема била је логичан корак после изложби које су говориле о простору у фантастици и хорору: лавиринтима, пролазима, панорамама. Дистопијски простор за њу је још једна врста простора који се могу наћи у фикцији и уметнички истраживати.
„Ови постаменти нас позивају да измеримо колико је наша реалност удаљена од измишљеног света. Ако је фикција на корак од реалности, требало би да смислимо како да јој подметнемо ногу, да бисмо могли да корачамо слободно“, завршава уметница.
„Просторна одисеја: дестинација дистопија“ један је од 22 пројекта који су добили средства на јавном позиву „Уметници. Сад!” Фондације „Нови Сад 2021 – Европска престоница културе”, а који има за циљ јачање новосадске културне сцене кроз мрежу културних станица, подизање њених капацитета, децентрализација културе и развој публике.
Партнер на пројекту „Уметници. Сад!“ је компанија Меркатор С.