Весели, љути, тужни, мистични са праменовима шарене косе, црвеним округлим носевима и урнебесно великим ципелама – какве асоцијације се буде? Кловн, један је од најаутентичнијих позоришних стилова, у ком глумац нема трикове у торби на које може да се ослони већ је сам, огољен са својом особеношћу која експлодира.
На пут истраживања, кренуло је десет артиста предвођени професорком технике кловна и глумицом Ли Делонг која је у Нови Сад стигла у оквиру програма размене „Уметник у гостима“, пројекта „Нови Сад – Европска престоница културе“. Радионице циркуске уметности одржане су од 4. до 10. октобра у Културној станици Свилара, а крајњи резултат је била презентација за јавност.
Кроз низ специфичних, прогресивних вежби, ових десет страствених уметника копало је дубље и дубље у себе како би сви открили свог посебног кловна. Истраживачки процес Ли Делонг навело је ове талентоване људе да пронађу свог кловна и усаврше његове технике, те да га презентују пред живом публиком. Ова презентација је заправо део процеса учења с обзиром на то да кловн постоји тек када је он пред очима јавности.
„Људи са којима сам ја овог пута радила долазили су из различитих прича: неку су били са новосадске Академије уметности, циркузанти, плесачи и мислим да су имали велику добит од ових радионица. Без изузетка, сви су усавршили свој занат и сви су били испуњени. Сигурна сам да ће им ово искуство бити драгоцено, и да ће већина желети да га понови“, истакла је реномирана глумица Ли Делонг и додала:
„Када предајем уметницима о вештинама кловна, опрезно и будно посматрам све учеснике како бих била сигурна да нико неће реаговати пре него што се нешто догоди. Они морају реаговати на нешто што се десило тог тренутка. О кловну је најважније научити да он делује у садашњости. Нема прошлости, нема будућности. Они су део другог света. Кловнови не постоје изван садашњости, они представљају садашњост“.
Један од основних принципа добрих глумачких вештина јесте деловање и постојање у моменту. Свака метода глуме своди се на ово, од Станиславског до Санфорда Меиснера, све методе зависе од тога да ли сте у тренутку. Кловн чак и не постоји изван тог најситнијег временског оквира, каже Ли.
„Откривање стила кловна обогатило је све глумачке стилске радове, од трагедије до апсурда. Много је сјајних глумаца који нису кловнови, али нема великих кловнова који нису сјајни глумци. Кловн је потрага за оним што је људско. То је потрага за уметниковом суштином, материјалом који уметник користи као глумац – иако у кловну нема глуме. Супротно од трагедије, кловн живи у људском свету и не може се помаћи даље од мелодраме”, истиче ова глумица.
Ли Делонг раније је у Новом Саду боравила 1987. када је била на турнеји са Дарком Рундеком, те истиче да је заволела град, и да јој се јако допало то што је сад поново провела више времена у Српској Атини.
„Људи су љубазни, великодушни и занимљиви. Тврђава је невероватна, центар града пријатан, а ресторани феноменални. Волела бих да имам прилику да се враћам Новом Саду чешће. Као Европска престоница културе, мислим да Нови Сад има дивну прилику да прошири и продуби своју културну сцену. Са Калеидоскопом културе и Егзит фестивалом то се већ десило, али се надам да се може обезбедити више простора за уметнике. Верујем да ће Нови Сад наредне године засијати попут светионика“, рекла је Ли.
Ли Делонг је америчко-француска глумица која протеклих 40 година живи и ради у Француској и Европи. едукацију наставља у школи Ecole Jacques Lecoq у Паризу, као и у позоришту Bouffes du Nord заједно са Питером Бруком.
Ли игра у представи Le Banquet у режији Матилде Меј. Након две успешне турнеје и месец дана играња у позоришту Théâtre du Rond Pont претпрошле године, представа се нашла на репертоару позоришта Théâtre de Paris. Комад је номинован за три Molières награде ове прошле године, а однео је и награду за најбољу режију и награду за најбољу женску улогу.
За своју соло представу A Woman Alone, у режији Дарија Фоа и Франка Рамеа, Ли је добила награду за најбољу глумицу као и награду публике на Интернационалном позоришном фестивалу MESS 2007. године у Сарајеву. А Woman Alone је такође добила награду Мравац за маестралну глуму 2009. у Мостару. Представа је настала у Theatre du Chaudron, la Cartoucherie у Паризу 2003. године, у режији Боба Мејера. Ли је играла у легендарном Théâtre du Châtelet у Паризу, где је радила заједно са редитељима Емилијом Сађијем и Робертом Карсеном.
Програм у оквиру ког је глумица Ли Делонг држала радионице реализован је у сарадњи са новосадском школом циркуса „Цирконео“ чији су оснивачи удружења Лудифико и Креативни погон, а под покровитељством Фондације „Нови Сад – Европска престоница културе“.
Фото: Весна Раонић