Нови Сад 13. јануара постао је Европска престоница културе, а са њим ову престижну титулу 2022. године, понео је и литвански Каунас, као и луксембуршки Еш.
Свечано отварање „Каунаса – Европске престонице културе” уприличено је 22. јануара, и у оквиру свечаности, као и сарадње две Европске престонице културе, отворена је изложба „Unstable practices” у Kaunas Photography Gallery, а кустоски тим, чинили су: Сања Којић Младенов, Agne Narusyte, Зоран Пантелић, Gintaras Zinkevičius.
Ова изложба бави се примерима нестабилне и еманципаторске уметничке праксе у Новом Саду, од нео-авангарде до савремене, медијске и постмедијске уметности. За своје полазиште реферише на резултате пројекта „Трајни час уметности”, Centra za nove medije_kuda.org, усмереног на мапирање друштвене и уметничке историје Новог Сада, а кроз представљање мреже протагониста и референци, уметничке, друштвене и политичке теорије и праксе, која је утицала на новосадску неоавангарду шездесетих и седамдесетих година XX века.
Централни део изложбе, из тог разлога, заузима мапа „Медијске онтологије”, као кључни сегмент пројекта „Трајни час уметности”, која презентује истраживачку методологију пројекта и покрива поље историјских авангарди са почетка двадесетог века, преко послератне неоавангарде, па све до савремене уметничке медијске продукције.
Авангарди процеси, као покретачи уметничког експеримента, иновативности, прогресивности, ангажованости и слободе уметничког израза обележили су уметничку и друштвену историју Новог Сада, те се поставља питање очувања постигнутих вредности у локалној средини, њене видљивости и повезаности са сличним, важним активностима у регионалном и интернационалном културном простору, као и њиховој повезаности са савременим медијским и постмедијским праксама.
Изложба кроз фотографску, видео и дигиталну уметничку и документарну грађу Музеја савремене уметности Војводине, Centra za nove medije_kuda.org, уметника и уметница, указује на поједине значајне актере, појаве и просторе развоја нео-авангардне, медијске и постмедијске праксе Новог Сада. Истовремено, бави се пропитивањем утицаја специфичног друштвеног контекста на развој уметничке сцене, односом институција и друштвеног система према критичким, нестабилним и еманципаторским концептима, релацијама између приватног и јавног простора, као и повезаношћу локалне, регионалне и интернационалне уметничке сцене.
Пројектом „Трајни час уметности” се даје контекстуални увид у историјске прогресивне и ангажоване уметничке праксе у Новом Саду и указује се на комплексно друштвено и политичко окружење које је значајно одређивало ове праксе, где се пре свега мисли на главне економске и политичке преокрете у тадашњој Југославији. Садржај и радови су преузети из изложби које су продуциране и куриране од стране МСУВ и Centra za nove medije_kuda.org, Нови Сад. Изложба ће бити отворена до 27. фебруара.
Организатори исложбе су „Каунас – Европска престоница културе“, „Нови Сад – Европска престоница културе“, као и галерија Kaunas Photography Gallery.
Изложба уметнице из Каунаса обележила отварање Европске престонице културе у Новом Саду
Дан пред свечано отварање новосадске Европске престонице културе, 12. јануара отворена је изложба „People of My Town” литванске фотографкиње Рамоне Пигагајте у галерији СУЛУВ. Ова уметница, која тренутно живи и ради у Немачкој, кроз изложбу се вратила у своје детињство и у родни град Варену, где је фотографисала суграђане и странце. Према речима историчарке уметности Агне Нарусите (Agnė Narusytė), „људи града Варене су као свеци које су мајстори народних заната исклесали од дрвета, не пуштајући своје додатке, држећи се за њих као за своју личност. Да није било ових додатака, не би се могло рећи ко су. Приче о њиховом раду, радостима и патњама заувек би биле изгубљене.”
Публика је изложбу могла да погледа до 21. јануара у СУЛУВ-у.
Изложба је реализована у оквиру Програма сарадње и партнерских реализација, Савеза удружења ликовних уметника Војводине, Фондације „Нови Сад – Европска престоница културе”, „Каунас – Европска престоница културе” и Кaunas Photography Gallery.
Поред Новог Сада и Каунаса, ове године титулу носи и луксембуршки Еш, чије је свечано отварање заказано за 26. фебруар.
Фото: Gintaras Česonis