Од Јапана до Новог Сада, уз бројне награде на националним такмичењима, а потом и међународне наступе, као чланице многобројних оркестара и ансамблова две јапанске уметнице виолинисткиња Кана Матсуи и флаутискиња Мутсуми Ито стигле су и до будуће Европске престонице културе и то у оквиру актуелног Пројекта 22, који заједно представљају Фондација „Нови Сад – Европска престоница културе“ и Фестивал НЕО – некласични фестивал класичне музике.
Како је Пројекат 22 замишљен као увертира у годину титуле Европске престонице културе и симболично представља осам програмских лукова планиран за 2022. годину, наступ ове две музичарке, које су се зарад уметности отиснуле из своје земље у свет, представља програмски лук Сеобе. Планиран од 1. фебруара до 14. марта, овај програмски лук ставиће акценат управо на кретање становништва као извора културног, уметничког и креативног изражавања и сагледавање позитивних последица миграција.
Њихов концерт заказан је за недељу, 20. јун са почетком у 19 часова, у Галерији Матице српске, где ће Кана и Мутсуми свирати заједно са још троје реномираних уметника – Ђерђ Ач (виола), Шиносуке Инугаи (клавир) и Ирена Јосифоска (виолончело), а који су такође кренули путем музике из матичних земаља даље у свет.
Учествујете у Пројекту 22 који ће представити концепт програма Европске престонице културе, што ће Нови Сад бити 2022. године. Најпре нам реците како се вама допада идеја да се кроз музику, спој локалних и светских извођача, на неколико локација у граду прави такав тип увертире у годину културе?
Кана: За мене је то фантастично, јер музика би и требало тако да се посматра – да спаја све и свакога, зато што нам је музика свима у души. Верујем да је откривање различитих култура, менталитета, језика нешто што је веома узбудљиво и важно, посебно за музичаре. На пример, језик је дубоко везан за музику. Сваки пут кад имам могућност да се упознам са новом културом осећам да ми то животно искуство надограђује музичко знање и обогаћује смисао мог рада.
Мутсуми: Велико ми је задовољство да учествујем на Пројекту 22. Надам се да ће наш наступ донети људима позивитне енергије и бити једно пријатно освежење после читаве ситуације са пандемијом коронавируса.
Стигли сте раније у Нови Сад, претпостављам да сте највише времена проводили на пробама, али да ли сте успели да се упознате мало са градом? Какав је ваш утисак о Новом Саду?
Кана: Мој први утисак о Новом Саду је да је врло живописан. Много добре енергије и лепоте на сваком кораку. Посебан ми је интересантан тај спој наслеђа Аустроугарске монархије који још увек одише и јединствене балканске културе.
Мутсуми: Шетала сам доста по граду и јако ми је то пријало, Нови Сад ми се много допада. Постоји толико прелепих зграда, цркви…никада нисам видела да кров једне цркве може бити тако разнобојан и живописан.
С обзиром на то да сте кренули путем музике по свету и отишли из својих земаља које то бефените има, а опет колика су одрицања?
Кана: Бенефит је за мене све што ми се дешава у животу. Жртва коју морам поднети је дефинитивно раздвојеност од мојих родитеља који су у Јапану и који ми много недостају.
Мутсуми: За мене је драгоцено то што живим у Европи, што имам прилику ту да свирам и преносим знање. Јапан је моја домовина и волим наравно моју земљу, међутим док сам тамо не осећам такву повезаност са класичном музиком и мојим занимањем, као у Европи. Наравно, недостаје ми моја породица, пријатељи и јапанска храна.
Ваш наступ у оквиру Пројекта 22 ће бити једна интересантна синергија у сваком смислу. Наступате са музичарима из различитих крајева света, говорите различитим језицима, а оно што вас спаја је музика, језик који сви разумеју. Колико је то за вас драгоцено?
Кана: То је изузетно драгоцено. Ја се искрено некако осећам ограничено када морам да се изразим само речима, језиком, тако да је за мене много природнија ствар повезати се управо кроз музику.
Мутсуми: Ово је искуство је за мене ново и инспирише ме на један другачији начин.
Учествоваћете и на мастеркласу на којем ћете своје знање поделити са младим, локалним уметницима. Која су то кључна искуства и савети које желите да им пренесете?
Кана: То зависи од студената. Ја сам увек срећна када могу да им решим неки проблем или макар мало да помогнем. Најважније је да се осећају слободно и пријатно са својим инструментом како би се што боље сконцентрисали на стварање музике. Обично им дајем савете у вези са вештинама које могу да побољшају музички израз, као и теоријско знање.
Мутсуми: Студентима бих саветовала да је најважније да имају што више нових искустава и да на тај начин заправо „очврсну“.
Њихов концерт у Галерији Матице српске реализован је уз подршку ЕУ Јапан феста.