Veseli, ljuti, tužni, mistični sa pramenovima šarene kose, crvenim okruglim nosevima i urnebesno velikim cipelama – kakve asocijacije se bude? Klovn, jedan je od najautentičnijih pozorišnih stilova, u kom glumac nema trikove u torbi na koje može da se osloni već je sam, ogoljen sa svojom osobenošću koja eksplodira.
Na put istraživanja, krenulo je deset artista predvođeni profesorkom tehnike klovna i glumicom Li Delong koja je u Novi Sad stigla u okviru programa razmene „Umetnik u gostima“, projekta „Novi Sad – Evropska prestonica kulture“. Radionice cirkuske umetnosti održane su od 4. do 10. oktobra u Kulturnoj stanici Svilara, a krajnji rezultat je bila prezentacija za javnost.
Kroz niz specifičnih, progresivnih vežbi, ovih deset strastvenih umetnika kopalo je dublje i dublje u sebe kako bi svi otkrili svog posebnog klovna. Istraživački proces Li Delong navelo je ove talentovane ljude da pronađu svog klovna i usavrše njegove tehnike, te da ga prezentuju pred živom publikom. Ova prezentacija je zapravo deo procesa učenja s obzirom na to da klovn postoji tek kada je on pred očima javnosti.
„Ljudi sa kojima sam ja ovog puta radila dolazili su iz različitih priča: neku su bili sa novosadske Akademije umetnosti, cirkuzanti, plesači i mislim da su imali veliku dobit od ovih radionica. Bez izuzetka, svi su usavršili svoj zanat i svi su bili ispunjeni. Sigurna sam da će im ovo iskustvo biti dragoceno, i da će većina želeti da ga ponovi“, istakla je renomirana glumica Li Delong i dodala:
„Kada predajem umetnicima o veštinama klovna, oprezno i budno posmatram sve učesnike kako bih bila sigurna da niko neće reagovati pre nego što se nešto dogodi. Oni moraju reagovati na nešto što se desilo tog trenutka. O klovnu je najvažnije naučiti da on deluje u sadašnjosti. Nema prošlosti, nema budućnosti. Oni su deo drugog sveta. Klovnovi ne postoje izvan sadašnjosti, oni predstavljaju sadašnjost“.
Jedan od osnovnih principa dobrih glumačkih veština jeste delovanje i postojanje u momentu. Svaka metoda glume svodi se na ovo, od Stanislavskog do Sanforda Meisnera, sve metode zavise od toga da li ste u trenutku. Klovn čak i ne postoji izvan tog najsitnijeg vremenskog okvira, kaže Li.
„Otkrivanje stila klovna obogatilo je sve glumačke stilske radove, od tragedije do apsurda. Mnogo je sjajnih glumaca koji nisu klovnovi, ali nema velikih klovnova koji nisu sjajni glumci. Klovn je potraga za onim što je ljudsko. To je potraga za umetnikovom suštinom, materijalom koji umetnik koristi kao glumac – iako u klovnu nema glume. Suprotno od tragedije, klovn živi u ljudskom svetu i ne može se pomaći dalje od melodrame”, ističe ova glumica.
Li Delong ranije je u Novom Sadu boravila 1987. kada je bila na turneji sa Darkom Rundekom, te ističe da je zavolela grad, i da joj se jako dopalo to što je sad ponovo provela više vremena u Srpskoj Atini.
„Ljudi su ljubazni, velikodušni i zanimljivi. Tvrđava je neverovatna, centar grada prijatan, a restorani fenomenalni. Volela bih da imam priliku da se vraćam Novom Sadu češće. Kao Evropska prestonica kulture, mislim da Novi Sad ima divnu priliku da proširi i produbi svoju kulturnu scenu. Sa Kaleidoskopom kulture i Egzit festivalom to se već desilo, ali se nadam da se može obezbediti više prostora za umetnike. Verujem da će Novi Sad naredne godine zasijati poput svetionika“, rekla je Li.
Li Delong je američko-francuska glumica koja proteklih 40 godina živi i radi u Francuskoj i Evropi. edukaciju nastavlja u školi Ecole Jacques Lecoq u Parizu, kao i u pozorištu Bouffes du Nord zajedno sa Piterom Brukom.
Li igra u predstavi Le Banquet u režiji Matilde Mej. Nakon dve uspešne turneje i mesec dana igranja u pozorištu Théâtre du Rond Pont pretprošle godine, predstava se našla na repertoaru pozorišta Théâtre de Paris. Komad je nominovan za tri Molières nagrade ove prošle godine, a odneo je i nagradu za najbolju režiju i nagradu za najbolju žensku ulogu.
Za svoju solo predstavu A Woman Alone, u režiji Darija Foa i Franka Ramea, Li je dobila nagradu za najbolju glumicu kao i nagradu publike na Internacionalnom pozorišnom festivalu MESS 2007. godine u Sarajevu. A Woman Alone je takođe dobila nagradu Mravac za maestralnu glumu 2009. u Mostaru. Predstava je nastala u Theatre du Chaudron, la Cartoucherie u Parizu 2003. godine, u režiji Boba Mejera. Li je igrala u legendarnom Théâtre du Châtelet u Parizu, gde je radila zajedno sa rediteljima Emilijom Sađijem i Robertom Karsenom.
Program u okviru kog je glumica Li Delong držala radionice realizovan je u saradnji sa novosadskom školom cirkusa „Cirkoneo“ čiji su osnivači udruženja Ludifiko i Kreativni pogon, a pod pokroviteljstvom Fondacije „Novi Sad – Evropska prestonica kulture“.
Foto: Vesna Raonić